OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tolkienův Pán prstenů se dá nazvat biblí (nejen) dnešní mládeže (nepočítaje tu „zdejší“, která se spíš hlásí k odkazu LaVeye). Nedávné uvedení filmové verze a následný humbuk kolem však toto téma přivedlo snad do všech kulturních sfér (už se těším na Lego figurku Saurona). A ochuzeno nezůstalo ani odvětví tvrdého metalu. Netvrdím, že se dříve tato tématika v metalu nevyskytovala (viz. geniální dílo BLIND GUARDIAN), nebo snad, že by tato severská skupina vznikla „při odchodu z kina“, ale jisté asociace se zde vyskytují, především pak díky zpracování bookletu, k tomu však až později. A ani nemusíte udělat víc, než jen vzít CD do ruky, jehož titulní obrázek je známý obraz Teda Nasmitha „Morgoth & The Hight King Of Noldor“.
Skupina dle vlastních slov hraje severský fantasy metal. Pojmenování je moc neříkající, ale zároveň dost výstižné, protože se jednoznačně zařadit nedají. To lze brát jako klad. Nelpí na jednom stylu, nýbrž jejich hudba je velkou směsicí různých stylů a postupů. Rytmický podklad by se dal na většině desky nejlépe přiřadit k power metalové odnoži, ikdyž dost pochytili i z blacku, něco i z gotiky. Fantasy metal. Nic nového pod sluncem, přesto téma stále živé. Jde jen o zpracování. Na jedné straně stojí skupiny sázející především na mohutné chorály, kouzelné klávesové a kytarové pasáže, na zpěvnost a chytlavost refrénů. Na druhou stranu by se dali postavit především severské, převážně pagan-black metalové spolky. Temná, drsná hudba, melodická, ale přesto nekompromisní. Blackový zpěv, či spíš lépe řečeno skřehot, jest neodmyslitelnou součástí. A právě sem nejlépe BATTLELORE zapadají. Neb svět J.R.R.Tolkiena není jen světem krásných a moudrých Elfů a silných, nevrlých, přesto dobrých trpaslíků, ale i světem, kde neustále zuří válka. Svět neustálého boje, svět temných lesů a podzemních říší, svět krve. Světem bez slitování, kde jen nejsilnější přežívají.
Ale k hudbě samotné. BATTLELORE sázejí především na drsné, sekané rify, příliš se zvukem neměnící, byť rychlost se různí. Doprovázené převážně blackovým (raging) zpěvem. Tyto pasáže se střídají s pomalejšími, melodickými, jež nejvíce připomínají gotiku. Zde pochopitelně přichází na řadu něžný dívčí hlas, podporován akustickou kytarou a klávesy. Dalo by se mluvit o pěkném kontrastu, jenže přechody mezi jednotlivými pasážemi jsou mnohdy příliš ostré, působící až křečovitě. Hudební motivy se sice prolínají, ale melodický doprovod se hned ztratí pod salvou kytarových řezníků. Postrádám zde harmonii, logickou návaznost, ikdyž klávesy zachraňují co se dá. Ani příliš velká instrumentální nápaditost se pod salvou všemožných zvuků nenachází, chybí mi tam nosný motiv, který by byl dále rozvíjen. Jejich hudba je značně proměnlivá, jenže především v rámci skladeb. Co by celek vše začíná splývat, především díky drsným pasážím, které si jsou značně podobné. Většina skladeb se tak drží skoro uniformě schématu: ostrý nástup, melodická vsuvka s ženským zpěvem (nutno poznamenat velmi pěkným) a opět rifový nářez a řev. Druhá „The Grey Wizard“ (hádejte, kdo je v textu hlavní postavou) a čtvrtá „Journey To Undying Lands“ jsou povedené skladby s pěknými melodiemi, jenže, jak již bylo naznačeno, celkový dojem je značná nevýraznost. Až v posledních skladbách alba (baladou „The Green Maid“ počínaje) se konečně projeví to, co bych od fantasy metalu čekal především, a to atmosféra. Jsou zde výraznější klávesy, akustické kytary a celková kompozice skladeb je zdařilejší, než na zbytku alba. Kdyby celou desku pojali alespoň jako „Khazad-dum pt.1 (Ages of Mithril)“, celkové vyznění by bylo jistě lepší. V tomto kontextu nespatřuji význam hrát sekané rify a řev za každou cenu za přínosné. Přesto bych nerad, aby má kritika vyzněla negativně, album má i světlé momenty a slabě nadprůměrné hodnocení zde na místě je.
Závěrem si neodpustím pár poznámek k bookletu. Jeho zpracování je velmi dobré, budí představu staré, zapomenuté knihy se zažloutlými listy pergamenu a otrhanými okraji. Jak si můžete všimnout na fotografii, skupina se zde neprezentuje coby hudebníci, ale jako skupina dobrodruhů z fantasy světa. Lépe však z klasické fantasy RPG hry typu Ishar nebo Baldurs Gate. A tak zde místo kytaristy nebo zpěvačky najdeme Gwaerona, který bojuje s dvěma bastard meči, sladkou elfí kouzelnici Lalaith či zeleného Uruk-Haie ohánějícího se obouruč sekerou. Nic převratného, ale vypadá to zajímavě. Asi jako celé album, příliš nepřekvapí, ale poslouchá se celkem dobře.
Nerad bych, aby má kritika vyzněla negativně, album má i světlé momenty a slabě nadprůměrné hodnocení zde na místě je.
6,5 / 10
Kaisa Jouhki
- zpěv
Patrik Mennander
- „čistý“ zpěv
Tommi Havo
- „raging“ vokály, kytara
Jyri Vahvanen
- kytara
Maria
- klávesy
Miika Kokkola
- basa
Henri Vahvanen
- bicí
Hosté:
-
Jyrki Myllärinen
- akustická kytara
Miitri Aaltonen
- zpěv, percuse
1. Swordmaster
2. The Grey Wizard
3. Raging Goblin
4. Journey To Undying Lands
5. Shadowgate
6. Fangorn
7. The Green Maid
8. Khazad-dûm pt.1 (Ages of Mithril)
9. Ride With The Dragons
Sword´s Song (2003)
...Where The Shadows Lie (2002)
Dark Fantasy (promo) (2000)
Warrior's Tale (promo) (1999)
Vydáno: 2002
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 47:05
Produkce: Miitri Aaltonen
Studio: Music Bros-Studios
No odpadem bych to zrovna nenazýval, ale je to fakt lehce oposlouchatelné. Škoda, první poslech mě docela nadchnul...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.